Min barndoms jul. . .

image887

Det är så fint med all Julstök där och var.

Glada minnen i affärerna, på gatan i hissen, ja överallt.

 

Osökt går mina tankar tillbaka till min barndoms tid. Hur firade man jul och Nyår då?

 

Man tog en promenad runt stan. Jag drog mössan djupt över öronen, min slitna jackan gjorde så gott den kunde för att värma mig. Skorna, om man kunde kalla dom för det höll i alla fall ihop ett tag till men de var ganska kalla så där utan strumpor.


image888


Med halvtfrusen blick svepte jag över de pyntade fönstrena. I detta hus fanns en lysande ängeln i en annan vaktade tomten på trappan med sitt stora leende. Genom ett annat fönster såg jag barnen öppna Julklapparna intill Julgranen medan pappa, antar jag, kramade mamman. Alla var så glada och lyckliga.

 


image889


Med sänkt huvud gick jag vidare till den övergivna trä kojan och klättrade upp. Där uppifrån kunde jag nu bara se månen och stjärnorna. Jag drog det trasiga trasmattan högre upp och gav en blick till månen och stjärnorna för att sen somna sakta med en fråga i tankarna: "Vad har jag gjort för fel när ingen stjärna vill lysa för mig"


image890

Kram från Zack

Kommentarer
*****************************************************************************************
Postat av: Zabina

Är detta sant? Hemskt.. usch får tårar i ögonen. Har varit med om liknande... BLÄ-

2007-12-20 @ 19:13:19
URL: http://zabinaa.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Chissra

Hm låter inte alls kul....

2007-12-20 @ 19:13:34
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Nej det var det inte.Hade gärna varit utan dessa minnen. Här i Sverige är dock chansen minimal om man inte väljer det själv förstås.

I den här landet har man möjlighet att välja, det hade inte jag. Nu för tiden njuter man desto mer med sina nära och kära :)

Kram på er.

2007-12-20 @ 19:45:11
URL: http://cityoftheday.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0