Det blev jum jum

Det löste sig med maten.

Det blev Pappis piroger med tomatsallad.

Enkelt och bra.

Ett paket smördeg på rulle
400 gr köttfärs
1 gul lök
5 tomater
100 riven ost
2 dl Crème Fraiche
kryddor efter smak
matolja

image218Fin hackad lök fräste jag mjuk i matoljan. La till köttfärsen som jag kryddade med vitlökspeppar och en ½ grönsaksbuljong tärning som jag smulade in (istället för salt).

Medan köttfärsen svalnade tärnade jag tomaterna och blandade tre matskedar Crème Fraiche med de rivna osten. Rullade ut smördege och delade den i tre bitar (det var bara solstrålen och jag som ska käka) Fördelade köttfärsen och ost/ Crème Fraiche mixen på smördegen och la ovnpå lite tomat.

Sen vikte jag smördegen tryckte kanterna med gaffel och in i ugnen som ver 200 grader varm. Där fick de hela gräddas i 20-25 minuter. Under tiden blandade jag resten av tomater med resten av Crème Fraiche, kryddade med citronpeppar, aromat och en matsked vinäger och så in med salladen i kylskåpet.

image219Nu var det bara efterätt kvar, hemma hadde jag lite nektariner och honungs melon, tärnade lagom stora bitar och vips efterätten var klar.

Gött var det och funka bra även till kvällen framför TV-n.


från Zack

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0