Hiro, Alex Schulman & SPÖKEN

Läste Hiros inlägg i blogget "Att älska Alex Schulman" och funderade om jag var för hård i min kommentar men insåg att jag förmodligen var för snäll. Krig ÄR någonting hemskt så är det bara.

Förklaring här nedan i form av en kanske inte så super bra översättning men ni kommer dock att förstå ändå.

SPÖKEN

ur en "soldats dagbok"

Ska man bry sig eller inte, spelar det någon roll vem man ser på andra sidan skyttegraven. Man bara trycker av samtidigt som man blundar, när man öppnar ögonen igen hoppas man att man missat.....man hoppas... sen kommer natten och spöken...lika många som antalet gånger man tryckte av. Man vaknar och är rädd och röksugen, det är rätt så kallt här om nätterna...man skyddar cigarettglöden så den inte syns...han på andra sidan kanske inte heller kan sova utan kikar genom mörkret och kanske hoppas se just min glöd.

 

Från glöden rakt upp 13 cm?. Mitt i pannan... man kan bara inte missa även om man blundar samtidigt som man trycker av...ska man bry sig eller inte....man hoppas.... och så stiger solen upp, nu gäller det att hålla huvudet kallt och lågt... se men inte synas och.... då sikta försiktigt, hålla andan ....krama avtryckaren samtidigt som innan sista tiondelssekund, man blundar... och hoppas att han står kvar.....hoppas, för då blir det ett spöke mindre när natten kommer.

 

Man öppnar ögonen och han finns inte kvar--- man kunde hoppas i alla fall.....och i morgon...imorgon kanske jag inte finns kvar...undrar vad han heter och hur han ser ut han som har kulan som bär mitt namn....

*********************
GLÖM INTE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0