Stora barriärrevet!

Det är en del drömmar eller önskningar man har kvar. En av dessa är att dyka i vattnet kring Stora barriärrevet, världens största korallrev. Revet ligger vid Queenslands kust i nordöstra Australien. Den sträcker sig över ett område på ungefär 2000 km. Man kan dessutom se det från rymden.

James Cook var den första europeiska upptäcktsresande som såg Stora barriärrevet. Han upptäckte det när han gick på grund mot det den 11 juni 1770.

Revet är mycket populärt för dykare på grund av det klara vattnet och dess höga biodiversitet.

Det upptogs 1981 på UNESCO:s världsarvslista.

 

Förhoppningsvis så gör jag det nästa gång jag åker och hälsar på min mor.

 

Nedan några bilder:

image266
image267
Det är Destination DownUnders hemsida som har gjort mig extra sugen på att uppleva Stora Barriärrevet, bilderna är hämtade från deras hemsida.

Har du dykt någon gång på större djup?

Något som jag han besöka undr min vistelse i Sydney var Blue Mountains, min morbror har ju ett tomt uppe i beget med underbara vandringssigar ut i bushen.

image268
Three Sisters sten formation, Blue Mountains, Australia med en sorglig historia bakom sig!

Föresten så sägs det att Blue Mountains har fått sitt namn på grund av alla eukalyptus träd som avdunstar eukalyptusolja som i sin tur ger en blå dis över den.

Ses senar, ha det gött


från Zack

Kommentarer
*****************************************************************************************
Postat av: Hanna ^^

gud vilka fina bildeR!! =)

2007-11-05 @ 09:56:45
URL: http://hannaofsweden.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Tack Hanna, visst blir man sugen att fara dit :)

tc

2007-11-05 @ 10:55:00
URL: http://cityoftheday.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Louise

jag har snorklat där, i stora barriärrevet. det var en helt underbar dag. såg massa fiskar o växter o
ofarliga hajar.

2007-11-05 @ 19:35:15
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Till Louise:

Oj vad sotis jag blir :)

tc

2007-11-05 @ 19:56:17
URL: http://cityoftheday.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0