Tack Allihopa!

Det blev nästan rena invasionen på min blogg igår.

Det tyckte jag var väldigt roligt.

Försökte sen sova i sängen men det gick inte, testade soffan men samma sak där. Ryggen bråkar ordentlig med mig.

Så tänkte jag på er ungdomar och bestämde mig att hitta att sätt att tacka er på för alla dessa besök och kommentarer ni gjorde igår.

Så här gör vi, ni kan fråga mig om allt ni kan tänka er, anonymt eller med namn spelar inget roll, jag kommer att försöka svara efter bästa förmåga. För det jag inte kan svara på, ska jag rota fram någon som kan svaret. Kom ihåg bara att ni inte behöver lyda mina råd jag hoppas dock att ni tänker över dem.

Prata gärna med era föräldrar om ni är osäkra på någonting när det gäller mina tips och trovärdighet.

Jag fortsätter med mina tips till er men det är Ni som bestämmer om ni ska använda er av tips ni får!

Spara och shoppa mer?

Hur många av er har den där gula CSN kortet? Hoppas att ni har den alltid med er. Det är ju massor med ställen man får rabatt på mellan 10-25 %. Det enda ni behöver göra är att visa upp er CSN kort. Alla som har studiestöd har ju ett kort.!

Sen är det ju så att man kan göra sig lite "dum" och plocka fram sitt CSN kort i kassan, i vilken affär som helst och fråga om hur mycket rabatt man får med CSN kortet. Affären kanske inte har samarbetet med CSN men eftersom ni är unga kanske ni får lite rabatt i alla fall. Ni vet många bäckar små....

Det ovannämnda fungerar oftast bäst i mindre affärer där ni kanske blir betjänta av själva ägaren. ;)

Vågar ni fråga visar ni bara att ni är smarta, vakna och målmedvetna ungdomar!

Här kan du se vilka affärer man får rabatt med CSN kort i just din Kommun.

Lycka till :)

Ett annat tips är att ni skaffar er visa kort eller liknande om ni inte redan har gjort det. Skaffa inte Internetbetalning om ni inte absolut måste det kostar ju bara! Vissa banker har dock denna tjänst gratis så kolla om det kostar någonting att ha tjänsten internetbetalning i din bank. Måste ni betala räkningar gör det inte på posten utan be er förälder betala, sen betalar ni dom tillbaka.

Så länge man har en hel 100 lapp i börsen vill man inte söndra/använda den. När man väl gjort det så försvinner den rätt så snabbt. Med ett betalkort slipper ni det.

Det är dock viktigt att du noterar/skriver upp dina uttag så att du slipper stå i kassan och rodna för att det inte finns nog med pengar på kortet.

Till sist.

Är det så att du inte redan har gjort det så är det hög tid att skissa en liten enkel budget. Då kommer du att veta hur mycket pengar du har, hur mycket du har råd att handla för och även vart dina pengar gick åt.

Om du är smart öppnar du ett extra konto på banken och be om att banken gör ett så kallad automatiskt överförning från ditt vanliga konto till ditt extra konto/sparkonto om så där 75 - 100 kronor varje månad. Pengar som man inte ser saknar man inte. Innan du vet ordet av så har Sommaren kommit och du har 5-600 kronor extra som du kan ha riktigt roligt med.

Nedan har du ett exempel på en månadsbudget. Försök sen göra så som du planerat i budgeten. Annars är det ingen ide att göra den. ;)

Lycka till


Var rädda om er image274 från Zack

Exempel på budget

Månads budget    
     
Min studiestöd +   1 050,00
Extra jobb +
   
Från föräldrarna +
   
Summa jag har denna månad + 1 050,00
     
Busskortet -
   
Mobil refill -
  100,00
Bio -
   
Godis och jum jum -
   
Till mitt sparkonto -
  85,00
     
     
     
Summa utgifter denna månad - 185,00
     
     
Summa jag har denna månad +
  1 050,00
Summa utgifter denna månad -
  185,00
Kvar till nästa månad +eller -   +865,00

Du sätter in dina egna inkomster & kostnader i budgeten förstås. :)

Vill du också tjäna lite pengar, skrolla då ner till förra inlägget.

Kommentarer
*****************************************************************************************
Postat av: densan

svar: tjäna pengar om jag registrerar mig vart? :)

2007-11-06 @ 04:43:06
URL: http://densan.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Se inlägget innan och kommentarerna där står det det mesta annars klickar du till höger på annonsen med namnet "AFFILIATOR"

Ha det ;) och lycka till!

2007-11-06 @ 04:49:00
URL: http://cityoftheday.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Anonym

DRIVER DU MED DENNA BLOGG ELLER?

2007-11-06 @ 12:03:47
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Till ANONYMUS/FEGISUS

Nej du, så bra ska du inte ha det. Jag har ju ungdomar hemma och har varit ensamstående far i snart 10 år. Under tiden har jag både erfarit och lärt mig en hel del saker som jag gärna delar med mig till ungdomar som uppskattar det.

Man behöver inte tycka om mig eller om min blogg men man sak vara smart och använda de tips som passar och låter vättiga :)

DU GÖR DET TYDLIGEN INTE OCH BEHÖVER INTE GÖRA DET HELLER!1!

Om du vill få svar på ditt nästa inlägg av samma karaktär ska du inte gömma dig!

//Zack

2007-11-06 @ 12:42:31
URL: http://cityoftheday.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: malin

jaha.. jasså. vadå registrera mig ? :P vart då ? :) haha

2007-11-06 @ 12:54:26
URL: http://malinljunggren.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Till Malin:

Var snäll och läs inlägget nedan, där och i kommentarerna står allt :)

tc

2007-11-06 @ 13:02:17
URL: http://cityoftheday.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: hällbom

hur får man klocka i bloggen ? :)

2007-11-06 @ 16:00:19
URL: http://sofiahellbom.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: AmandaLin

Jag tror det inte funkkar när jag bor i Finland?

2007-11-06 @ 16:33:42
URL: http://amandalin.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: AmandaLin

Ojdå det fungerar om man bor i Finland. Men liksom hur får man pengarna då?

2007-11-06 @ 16:39:31
URL: http://amandalin.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Till Hällbom:

Klicka på klockan så kommer du till sidan du kan välja en klocka själv. Sen markerar du koden för klocka och sätter den i din blogg under design/kodmallar.

Lycka till :)

tc

2007-11-06 @ 16:50:42
URL: http://cityoftheday.blogg.se
*****************************************************************************************
Postat av: Zack

Till AmandaLin:

Är du säker att det fungerar i Finland, det bör göra det? Om det är så, så behöver du gå på Dina inställningar/dina bankuppgifter. De uppgifter som behövs kan du be din bank om. Sen är det bara att skriva in det.
:)

Lycka till :)

2007-11-06 @ 16:56:07
URL: http://cityoftheday.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0