Extra jobb

bloggisar. Det där med att göra bort sig bekommer mig inte särskilt. Jag bjuder gärna på mig själv. Särskilt om det gör att jag får människor att skratta. Gillar dock inte att göra bort mig på det viset att detta innebär att jag får extra jobb.

Som igår när jag åkte till Strömpilens ICA för att handla. Brukar köpa färdigt kokt "helg skinka" väl hemma skär jag bort all fet och sen gör fina skivor och tärnar det hela för att sen kunna lägga det på Pizza som jag gör själv. Det är billigt och bra.

image167Så igår när jag öppnade paketet med skinka och tänkte tärna den visade sig att rackar skinka var rå, men som tur är den rymde inte för jag höll fast den med kniven. Så nu är den på spisen och kokar. Föresten så är min Pizza rätt så populär hos ungdomar som hälsar på här hemma. Det brukar bli liksom ett mellanting mellan panpizza och vanlig pizza.

Jag tror att jag skriver receptet nedan så kanske ni testar det någon gång.

Pizza deg

En sats pizza deg räcker till en stor pizzabotten, lagom för sex personer.

Tid: 5 minuter + 30-50 minuter för jäsning.
4 dl fingervarmt vatten
1 paket torr jäst (50 gr)
8-9 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt
5 msk olivolja

image2081. Lös upp jästen i lite av vattnet.
2. Tillsätt resten av vattnet, salt och olja.
3. Rör ner vetemjölet, det ska bli en ganska lös deg.
4. Knåda degen ordentligt, helst för hand så att den blir smidig.
5. Ställ degen att jäsa i minst 30 minuter, har man tid kan den gärna jäsa länge i kylskåpet istället.

Kavla ut degen så den täcker hela långpannan, täck med tillbehör ( man tager det man haver) och grädda i ordentligt varm ugn (250°) i 10-15 minuter. De sista 5 minuter grädda bara på undersidan. Jag brukar under de sista 5 minuterna fixa Bearnaisesås, undomarna tycker om att lägga det på Pizza.

Ses snart igen på er!
Zack

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

351536-747
RSS 2.0